ساعت ۳:٢٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٢٩  کلمات کلیدی: خودرو

در شرایط فعلی کمتر کشوری در سطح جهان وجود دارد که از ام. تی. بی. ئی به عنوان یک ماده افزاینده عدد اتان بنزین تولیدی استفاده کند زیرا به دلیل مخاطرات زیست محیطی ترکیبات آلی سرب و ممنوعیت مصرف آن در کشورهای مختلف جهان، گروهی از ترکیبات تحت عنوان کلی ترکیبات اکسیژن زا جایگزین ترکیبات سرب دار در بنزین شده‌اند.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای داخلی تولید می شود که 1.5 میلیون لیتر MTBE در روز به عنوان افزاینده عدد اکتان به بنزین تولیدی پالایشگاهها افزوده می شود.

وزارت نفت تنها پروژه طرح تولید بنزین E5 را به عنوان یک طرح جایگزین MTBE در سبد سوخت خودروها به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.


در شرایط فعلی کمتر کشوری در سطح جهان وجود دارد که از ام. تی. بی. ئی به عنوان یک ماده افزاینده عدد اتان بنزین تولیدی استفاده کند زیرا به دلیل مخاطرات زیست محیطی ترکیبات آلی سرب و ممنوعیت مصرف آن در کشورهای مختلف جهان، گروهی از ترکیبات تحت عنوان کلی ترکیبات اکسیژن زا جایگزین ترکیبات سرب دار در بنزین شده‌اند.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای داخلی تولید می شود که 1.5 میلیون لیتر MTBE در روز به عنوان افزاینده عدد اکتان به بنزین تولیدی پالایشگاهها افزوده می شود.

وزارت نفت تنها پروژه طرح تولید بنزین E5 را به عنوان یک طرح جایگزین MTBE در سبد سوخت خودروها به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای داخلی تولید می شود که 1.5 میلیون لیتر
MTBE در روز به عنوان افزاینده عدد اکتان به بنزین تولیدی پالایشگاهها افزوده می شود.

با توجه به آلایندگی های زیست محیطی
MTBE در برنامه چهارم توسعه برنامه ریزی های کلانی برای حذف این ماده شیمیایی و آلاینده از ترکیب بنزین خودروها آغاز شد و قرار بود با تولید اتانول سوختی، این سوخت گیاهی جانشین MTBE شود.
 
بر این اساس طرحی در سطح وزارت نفت تعریف و اجرایی شد که پیش بینی می شود حداقل معادل پنج درصد بنزین مصرفی خودروهای کشور توسط اتانول سوختی به عنوان یک انرژی پاک تامین شود.
 
با جدی شدن سیاست کلان دولت برای تولید اتانول سوختی و عرضه بنزین
E5، با ایجاد زیرساختهایی در انبار نفت نظامیه اهواز اجرای این طرح آزمایشی تبدیل بخشی از پسماند مجتمع های نیشکر استان خوزستان به اتانول سوختی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.
 
از این رو قرار بود در فاز اول با تولید سالانه 40 میلیون لیتر اتانول سوختی، برای نخستین بار بنزین
E5 ابتدا در شهرهای استان خوزستان و به تدریج با اجرای طرحهای جدید عرضه این سوخت گیاهی در سایر استانهای کشور در جایگاهها عرضه شود.
 
مطابق با برنامه زمان بندی باید نخستین محموله بنزین
E5 تولید داخل تا مهر ماه سالجاری در سبد سوخت خودروها به عنوان جایگزین MTBE عرضه می شد اما به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی طرح تولید بنزین E5 در کشور به حالت تعلیق درآمده است.
 
سهم صفر درصدی ایران از بازار اتانول سوختی
 
پیروز پروین در گفتگو با مهر ضمن تایید تعلیق طرح تولید اتانول سوختی در ایران، گفت: در شرایط فعلی یک سیاست گذاری کلان و منسجمی برای بهینه سازی سبد سوخت خودروها وجود ندارد.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول با اعلام اینکه قرار بود در تاسیسات و مخازن نفتی نظامیه اهواز زمینه برای تولید سالانه 40 میلیون لیتر اتانول سوختی فراهم شود، تصریح کرد: هدف از تولید اتانول مخلوط کردن آن با بنزین تولیدی پالایشگاه نفت داخل کشور بوده و مطابق با برنامه زمانبندی قرار بود این پروژه زیست محیطی تا مهر ماه سالجاری در مدار بهره برداری قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه در صورت عملیاتی شدن طرح تولید اتانول سوختی امکان اختلاط آن با بنزین مصرفی کل استان خوزستان وجود داشت، بیان کرد: در این صورت پنج درصد مصرف بنزین استان خوزستان توسط اتانول سوختی تامین می شد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این پروژه به صورت پایلوت قرار بود پس از استان خوزستان در سایر استانهای کشور نیز اجرایی شود اظهار داشت: با بهره برداری از طرح تولید اتانول سوختی در خوزستان ایران نیز به جمع کشورهای تولید کننده بنزین
E5 ملحق می شد.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران با اعلام اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون طرح تولید اتانول سوختی در انبار نفت نظامیه اهواز توسط وزارت نفت متوقف شده است، تاکید کرد: تا کنون مسئولان وزارت نفت هیچ توضیحی درباره توقف این طرح زیست محیطی ارائه نکردند.
 
وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه 80 میلیارد لیتر اتانول سوختی در کشورهای مختلف جهان تولید می شود، تبیین کرد: اگر ایران ظرفیت تولید سالانه 80 میلیون لیتر بنزین اتانول سوختی را پیدا می کرد تنها یک دهم درصد از کل مصرف اتانول جهان را به خود اختصاص می داد.
 
وی با اعلام اینکه هم اکنون بیش از 80 کشور جهان از بنزین
E5 در سبد سوخت خودروهای خود استفاده می کنند تاکید کرد: هم اکنون علاوه بر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، ترکیه و بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه از بنزین E5 به عنوان یک سوخت گیاهی و پاک استفاده می کنند.
 
پروین با بیان اینکه در شرایط فعلی
MTBE به عنوان یک سوخت آلاینده به بنزین اضافه می شود، خاطر نشان کرد: استفاده از MTBE در کل کشورهای جهان منسوخ شده است اما ایران هنوز برای استفاده از این افزودنی آلاینده بنزین تمایل نشان می دهد.
 
در همین حال سال گذشته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز طرح تولید اتانول سوختی با مشارکت یک کنسرسیوم بین المللی خبر داده و گفته بودند: با افزودن پنج درصد اتانول به ترکیب بنزین برای نخستین بار امکان عرضه سالانه 100 تا 200 هزار لیتر بنزین
E5 در جایگاهها فراهم می شود.
 
علاوه بر این برای عرضه بنزین
E5 علاوه بر ایجاد یک شرایط ویژه برای تولید این سوخت نسبتا پاک باید زیرساختهای حمل و نقل و توزیع این حامل انرژی هم در سطح کشور فراهم شود.
 
یکه تازی
MTBE در سبد سوخت خودروها
 
به گزارش مهر، در حال با سرمایه گذاری های کلان 2 واحد تولید
MTBE در سطح صنایع پتروشیمی کشور در مدار بهره برداری قرار دارد و عملا در صورت تولید بنزین اتانول دار فعالیت این واحد MTBE باید توسط وزارت نفت متوقف می شد.
 
MTBE از واکنش شیمیایی متانول و ایزو بوتیلن به دست می‌آید که متانول از گاز طبیعی و ایزو بوتیلن از نفت یا گاز حاصل می‌شود، اما امروزه استفاده از این مواد به دلیل سمی بودن اکسیدهای سرب خروجی و آلودگی‌های محیط زیست منسوخ شده است.
 
در شرایط فعلی کمتر کشوری در سطح جهان وجود دارد که از
MTBE به عنوان یک ماده افزاینده عدد اتان بنزین تولیدی استفاده شود زیرا به به دلیل مخاطرات زیست محیطی ترکیبات آلی سرب و ممنوعیت مصرف آن در کشورهای مختلف جهان، گروهی از ترکیبات تحت عنوان کلی (ترکیبات اکسیژن زا) جایگزین ترکیبات سرب دار در بنزین شده‌اند.